Poslanec hnutia OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti Igor Hraško sa obáva chaosu pri reforme verejnej správy

26.02.2013 Bratislava

Čaká slovenské úrady v najbližších mesiacoch opäť chaos? Poslanec hnutia OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti Igor Hraško upozorňuje ministra vnútra Roberta Kaliňáka na to, že by sa aj pri plánovanej druhej etape reformy verejnej správy ESO sa môže zopakovať problémy ako pri zlučovaní colnej správy a daňových orgánov.
„Ďalšou etapou reformy ESO by mala byť integrácia všetkých pôsobností miestnej štátnej správy do jedného štátneho úradu. Napriek tomu, že termín zavedenia tejto druhej etapy je stanovený na 1. 1. 2014, doteraz nie je známe, či už boli vypracované materiály týkajúce sa jej realizácie, aby sa s nimi mohli aj poslanci Národnej rady Slovenskej republiky oboznámiť, prerokovať ich a prípadne aj schváliť, či monitorovať riadne a včasné zavedenie reformy ESO do praxe,“ upozorňuje poslanec Hraško.
Na prepojenie jednotlivých zložiek verejnej správy tak, aby fungovali správne a efektívne, je nevyhnutné konečne vybudovať elektronickú verejnú správu – E-government. Ide ale o náročný projekt, lebo predstavuje komplexnú digitalizáciu administratívnych, správnych, rozhodovacích a riadiacich procesov, ako aj normotvorby v rámci všetkých odvetví a foriem správy.
Napriek tomu o Kaliňákových plánoch, ako pokračovať s reformou, už dlhšie nepočuť. „Takýto prístup zo strany Vášho ministerstva nepovažujem za správny, pretože sa obávam, že by sa mohla zopakovať situácia a problémy, ktoré sa vyskytli pri zlučovaní colnej správy a daňových orgánov, a to najmä pokiaľ ide o pripravenosť, prepojenosť a vzájomnú spoluprácu jednotlivých zložiek integrovanému štátneho úradu v rámci Vami navrhovaného modelu,“ odkázal ministrovi v interpelácií poslanec Hraško.

Preto sa na ministra vnútra vo svojej interpelácií obracia aj s týmito otázkami:

Garantuje vláda Slovenskej republiky, že v prípade realizácie programu ESO sa nevyskytnú problémy, ktoré nastali pri zlučovaní colnej správy a daňových orgánov?

Sú odstupné a iné finančné kompenzácie vyplatené pracovníkom úradov, ktorí v súvislosti s reformou ESO ukončili svoj pracovno-právny vzťah v roku 2012, zahrnuté do výpočtu, ktorým sa určuje úspora finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu na rok 2013? Aké sú v tomto smere reálne výdavky štátnej správy za rok 2012, ak ich očistíme od takto vyplatených finančných čiastok v roku 2012 a v súvislosti s tým aj reálne úspory za rok 2013?

Vyžiadala si, resp. vypracovala vláda Slovenskej republiky odborné štúdie, porovnávacie analýzy alebo obdobné materiály (najmä vo vzťahu k zahraničiu), ktoré by hodnotili model fungovania miestnej štátnej správy zavádzaný vládnou stranou SMER-SD?

Kedy plánujete predložiť materiály (v legislatívnom pláne sú v auguste 2013) týkajúce sa realizácie druhej etapy reformy ESO (ktorej termín je stanovený na 1.1.2014), aby sme sa mali možnosť s týmito materiálmi oboznámiť a následne, aby tieto materiály mohli byť prerokované, schválené a zavedené do praxe?
Plánujete zverejniť metodiku porovnávania, aby bolo možné transparentne porovnať reálnu úsporu finančných prostriedkov zavedením programu ESO pre jednotlivé roky?

I. Hraško
 

Vyberte región